Det här med hundliv

Nu när vi skaffat hund måste jag säga att mina intressen verkligen vänt. Förut var smink och skönhet verkligen allt och jag kunde försvinna in i min egna värld och sitta och jobba med det i timmar om jag så ville, men nu har det vänt. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är hund något jag verkligen drömt om så länge jag kan minnas, så nu går i princip varje vaken timma till henne på ett eller annat sätt.Det känns som att vi ändå går från klarhet till klarhet tillsammans, trots att vi fortfarande har mycket att lära, alla tre! På de här snart tre månaderna tillsammans har vi verkligen utvecklats och vi börjar äntligen få bukt på henne också. Nu är hon ju dock inne i sin lilla "tonårsfas" så än har vi mycket att jobba på ;-)
 
Vi har ju iallafall precis gått valpkurs och avslutat den förra veckan och där har vi fått många tips och idéer som vi kommer ha nytta av. Vi fick även testa lite olika arbetsområden med våra hundar så som parkour, rallylydnad och viltspår. Med tanke på att vi verkligen har en liten arbetsmyra som vill jobba jämt var det riktigt bra att få testa lite och se vad hon är intresserad av. Tack vare det så fick vi med hjälp av kontakter några älgklövar som vi nu under helgen har provat spåra i skogen för första gången och det gick verkligen över förväntan! Vi lade 6st olika spår i skogen, både kortare och lite längre samt med och utan svängar och hon satte allihop! Känns verkligen skönt att ha hittat åtminstone en grej som hon tycker är kul som man kan jobba med, för det tycker även jag är superkul! Som att man var stolt över lilljäntan när hon var så duktig. Nu gäller det bara för en själv att läsa på lite om det så man kanske i framtiden kan gå vidare med det och fortsätta jobba! Sen är även tanken att åtminstone jag ska testa på lite rallylydnad också, men vill få in liiite bättre kontakt med henne i vardagliga situationer och promenader innan dess.
 
Okej, ibland kan tjejen här vara helt galen och en riktig pain in the ass men man får såå himla mycket tillbaka varje dag av henne så det blir såså värt det ändå. Jag ångrar inte en sekund att jag halvt övertalade Johan om att skaffa hund och att vi tog över Akela. Det känns som att vi kommer bli så bra tillsammans, bara vi fortsätter jobba.
 
 
Allmänt | |
#1 - - Zyllah:

Alltså hundar är så underbara och jätte fin bild på eran lilla vovve. Jag ska också skaffa hund så fort de rätta omständigheterna infinner sig. <3

Svar: Ja verkligen! Ja det gäller ju att det ligger rätt i tiden med jobb och så. Men att ha hund är verkligen guldvärt :-)
lindbackemma.blogg.se

Upp