Att gå fint i koppel

Något som vi verkligen fått (och fortfarande får) jobba med är det här med koppelgången. När vi hämtade Akela den 3e juli så drog hon så mycket när vi gick med vanligt halsband och koppel så hon stod på två ben. Hon som hade henne innan brukade mer använda nosgrimma på henne tror jag, men det kände vi oss inte så sugna på då hon verkligen inte alls tycker om det. Vi skaffade oss istället en sele som skulle vara anti-drag och hoppades och trodde att det verkligen skulle hjälpa, men nej.. Visst hon får mindre kraft att dra, men drar ändå så pass mycket så hela selen blir sned och jag är rädd att hon ska skada skelettet. Sedan får hon också tag på kopplet och gillar verkligen att dra dragkamp med det, så där har vi haft många duster och bråk, haha.. 
 
När vi gick valpkursen däremot fick vi testa retrieverkoppel och herregud vilken skillnad! Första gångerna var det inte populärt men numera när jag går med henne är det det enda jag använder då jag upplever att vi nu får betydligt bättre kontakt. Hoppas dock att vi så småningom kan gå över till "vanligt" halsband och koppel till slut utan att hon ska halvt strypa sig själv, men det handlar ju också om träning. Selen vi köpte under helgen insåg vi också var alldeles för stor (tyvärr), annars tror jag den hade funkat bra på henne.
 
 
Allmänt, Hund | |
Upp